Lang-zullen-ze-leven-slinger
Een feestslinger om het leven van kinderen te vieren, en redden.
We ontwikkelden een awarenesscampagne met een fondsenwervend karakter, geïnspireerd op het idee dat mijlpalen van kinderen in Nederland groots gevierd worden. Denk aan verjaardagen, hét moment om uit te pakken. Want elk levensjaar is waardevol. Met die gedachte introduceerden we de Lang-zullen-ze-leven-slinger, ontworpen door Bas Kosters. Een feestelijke slinger waarmee je niet alleen verjaardagen hier viert, maar ook levens redt: de opbrengst van één slinger is genoeg om een kind met hiv op te sporen, te testen en te behandelen.
Wereldwijd leven nog altijd 1,8 miljoen kinderen met hiv. Elke zes minuten overlijdt er ergens ter wereld een kind aan aids. En dat terwijl dit helemaal niet nodig is, we hebben de kennis en medicijnen om aids te stoppen. Eén simpele pil per dag kan het verschil maken tussen leven en dood. Toch krijgt bijna de helft van de kinderen met hiv die levensreddende medicijnen niet. Door armoede, gebrek aan informatie of omdat ze in afgelegen gebieden wonen, haalt vier op de vijf kinderen het vijfde levensjaar niet.
We wilden dit aangrijpende probleem onder de aandacht brengen met een positieve campagne. Dus gingen we op zoek naar een manier om mensen in Nederland bewust te maken van dit urgente probleem, dat zich op grote afstand afspeelt. En dat is gelukt.


Resultaten
De slinger werd enthousiast ontvangen. Met 25 printpublicaties, 13 online artikelen, 2 tv-items en 51 social posts kreeg de campagne veel aandacht. En het belangrijkste: duizenden mensen bestelden de slinger. Doel bereikt. En meer dan dat: we vierden het leven én gaven het door.